Wat zit er achter het “Masker” van LinkedIn, Facebook en andere sociale media?

Ik worstel al jaren met berichten op sociale media. Het voelt namelijk behoorlijk nep allemaal. Er zijn natuurlijk mensen die alles delen, een schreeuw om aandacht, positief maar vooral negatief, we mogen privรฉ shit dan beoordelen met een traan smiley, ’t honderdste hartje of de woorden sterkte. We denken dan met plaatsvervangende schaamte “oh…daar gaan we weer” of reageren er niet meer op. De overgrote menigte strooit positieve zaken over de sociale media kanalen. Mooie vakantie bestemmingen, laten zien waar je zit, met wie je bent etc etc.ย  Als ik op LinkedIn kijk dan zijn we getuige van zakelijke successen, weer een clubje die subsidie krijgt van de gemeente voor een goed idee. Maar vraagt u zich wel eens af waarom die mensen steeds nieuwe potjes geld van de gemeente moeten aanroeren? Juist, te weinig werk ๐Ÿ™‚ Kwaliteit is niet altijd te vinden achter alle succesverhalen, blogjes en andere zaken. Ik ken mensen die een weekend training voor veel geld hebben gedaan en zich nu Coach noemen of zich bezig houden met mensen op persoonlijke ontwikkeling. Met geld is natuurlijk alles te koop en zorgen moet je je niet maken want de klant verdient zijn eigen keuze. Je blijft zelf verantwoordelijk natuurlijk, maar kwaliteit ervaar je, kom je tegen als je echt met elkaar communiceert en je onderbuik gevoel laat meewegen. (logisch nadenken is natuurlijk ook aan te raden) Kortom, niks aan de hand, we kunnen zelf wel filteren.

Afgelopen week kwam ik zelf in een dilemma terecht, mijn dochter heeft een “her” uitslag gekregen voor haar havo examen. Is dat erg? Nee hoor, voor mij niet, maar voor haar natuurlijk wel. Ik kon dan ook niets anders doen dan sociale media links te laten liggen, niet voor mij, maar voor haar. Daar realiseerde ik me dat als ze wel geslaagd was,ย  zij als ik de foto van vlag en tas direct hadden gedeeld. Als ze straks haar 0,2 heeft opgehaald doen we dat de 30e vast alsnog. Maar even terug naar mijn gevoel. Wat speelt er zich “echt”af achter de maskers van sociale media? Wat heeft sociale media voor zin als we op persoonlijk/zakelijk vlak alleen “goede” dingen delen met de buitenwereld en alle “vrienden”. Overigens ben ik blij dat ik in mijn echte wereld niet zoveel vrienden heb als op sociale media. Je zou er een burn-out van krijgen ๐Ÿ˜‰ Daarom vraag ik me altijd af waarom we ’t nog doen? Ik ook hoor, ben geen uitzondering, maar waarom? Staat u daar wel eens bij stil? Ik ben benieuwd ๐Ÿ˜‰

Laat me gerust weten hoe u er over denkt, zou een mooi TV concept opleveren, we hebben al “achter de voordeur” maar nu dan met de titel “Het masker van sociale media”!

Maakt het ons eerlijker of kiezen we bewust voor de illusie. Deze gedachtespinsels wilde ik even delen ๐Ÿ˜‰ Ik ben ook niet perfect

Groet van mij,

Hellen

http://www.innerzicht.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s